enter-article מעלית לבית פרטי - ולחשוב שפעם מעלית בבניין היתה שיא היוקרה - מעליות
טכנאי מעליות » מאמרים וחדשות » מעלית לבית פרטי - ולחשוב שפעם מעלית בבניין היתה שיא היוקרה

מעלית לבית פרטי - ולחשוב שפעם מעלית בבניין היתה שיא היוקרה


העלייה באיכות החיים, הביאה ללא מעט שדרוגים בחיינו. מי היה מאמין לפני שלושים שנה שבקושי היו מעליות בבניינים בני ארבע קומות, שנמצא מעליות בבתים פרטיים בני שתי קומות?

מעלית לבית פרטי הופכת לדרישה הרבה יותר נפוצה בישראל, כאשר בעשור האחרון חלה עליה של יותר מ-250% במספר ההזמנות של התקנת מעלית (בעת בניה) או הוספת מעלית (במבנים קיימים) בבתים פרטיים בישראל.

מעלית בבית פרטי

ההיתרים הנדרשים להקמת מעלית ביתית

כמו בכל תוספת חיצונית (וכמעט בכל המקרים שבדקנו התקנת מעלית לבית פרטי דורשת תוספת בניה חיצונית), יש צורך באישור ועדת התכנון של הרשות המקומית. במקרה של בתים פרטיים בדרך כלל יש צורך בהגשת אישור מיוחד. עם זאת, בשני מקרים חשובים ניתן "לקצר" את הסחבת בהתבסס על הקלות בחוק התכנון והבניה משנת 1965.

איך אפשר לקבל אישור בדרך מהירה?

  1. נכים ומוגבלי ניידות זכאים לבקשת אישור בהליך מזורז (ואפילו סיוע כספי, אבל זה כבר ממוסדות אחרים כמו הביטוח הלאומי או משרד הביטחון, בהתאם לסוג הנכות) לתוספת מעלית או אמצעי נגישות אחרים לביתם. עמותת "נגישות ישראל" פיתחה לומדה חדשה לגבי הוספת מעלית (בבתים פרטיים ומשותפים) למוגבלי ניידות. מומלץ מאוד לעיין בלומדה, שהגישה אליה חינם, כאן - http://learn.aisrael.org/
  2. בתים פרטיים שמוגדרים כ"גבוהים" זכאים לאישור מזורז לתוספת בניה בהיקף של עד 5% (בדרך כלל די והותר לצורך מעלית לבית פרטי). ההגדרה של בית גבוהה היא (כלשון החוק) "כאשר הפרש הגובה בין מפלס הכניסה למפלס הרצפה בקומה הגבוהה ביותר גדול מ-12 מטר". בפועל, מדובר ב4 קומות ויותר.

אצל מי מתקינים מעלית בבית


התקנת מעלית במבנה בתהליכי בניה (מומלץ כמובן לתת את הדעת על מעלית לבית פרטי כמה שיותר מוקדם, באופן אידיאלי בשלבי התכנון המוקדמים), מומלץ שתעשה בתיאום עם קבלן השלד, כאשר את המעלית עצמה ניתן להזמין ממגוון חברות בישראל (ביניהן אלרד, מעליות עידן, סדן מעליות ולטופ).

מעלית לבית פרטי מחיר: כמה זה יכול לעלות לנו?

האופציה הזו הכי זולה, כאשר תוספת המחיר המשוערת לעבודות השלד היא של 20-100 אלף ₪, ועלות המעלית עצמה (תא נושאים, מנגנון הנעה, בקרה, התקנה וכו') היא בסביבות ה30-80 אלף ₪. לבתים פרטיים שכבר נבנו תהיה מעט יקרה יותר, וכאן אנו ממליצים לפנות לחברות מתמחות של הוספת מעלית לבית פרטי (מעליות ROLLS, ירטל, סדן ואחרות), ולבצע את עבודות השלד דרכן/ בתיאום איתן. מעלית לבית פרטי מחיר מוערך הוא 100-230 אלף ₪, כאשר מומלץ להיות מוכנים לעבודות שיפוץ נרחבות בבית למשך כחודש במקרה הטוב.

הרווח ממעלית בבית

אמנם במידה פחותה מאשר בתים משותפים מרובי קומות, אולם הוספת מעלית לבית פרטי בהחלט מעלה לא מעט את השווי שלו. סקר שערכנו אצל שלושה שמאים הראה שהוספת מעלית לבית פרטי בן שתי קומות מעלה את שווי הנכס ב5-10%.

התקנת מעלית בבניין בן שלוש קומות מגבירה עוד יותר את התוספת בשווי- 10-15%. גורמים נוספים שהשפיעו על עליית שווי הנכס בעקבות הוספת מעלית לבית פרטי:

  • מיקום טוב יותר- בבתים במרכז הארץ, בייחוד בשכונות יוקרה, הדרישה של שוק הרכישה בנדל"ן למעליות גם בבתים פרטיים גבוהה יותר, ולכן תוספת המעלית מעלה יותר (כאמור 10-15% לפחות) בשווי הנכס.
  • מעלית מותאמת לנכה- המוגדרת כמעלית המתאימה לכניסה של כסא גלגלים ומלווה, משתלמת יותר מאשר תצורות גיאומטריות "צרות" יותר (לדוגמא תא נוסעים בגודל 0.5 על 1.5 מטר).


הבעיה בבניית מעלית בבית פרטי היא, שנדרש שטח לחדר מכונות ולמעלית עצמה. במילים אחרות, שטח חשוב מתבזבז, לכן בניית מעלית לא משתלמת בכל בית


מה צריך לקחת בחשבון כשמחליטים לבנות מעלית בבית פרטי?

לפני שאנחנו מתכננים לבנות מעלית בבית פרטי, עלינו לשים לב למספר נקודות שיכולות להשפיע על ההחלטה שלנו והן על אופי הביצוע שלה.


ראשית, עלויות הבנייה. עלות מעלית ביתית, כאמור, מגיעה לסכומים שבין 80 ל-120 אלף שקל, זה תלוי בסוג, גודל ואופי המעלית. אך אנחנו צריכים לחשב את העלויות הנלווית לתהליך, כולל יצירת מקום ספציפי עבור המעלית, בניית חדר מכונות ועוד.


שנית, עלויות אחזקה. מעלויות זקוקות לאחזקה קבועה. כולל בדיקה שנתית קבועה בשביל לוודא ולאשר שהיא תקינה, וכן תיקונים, טיפולים והחלפת רכיבים במקרה של תקלות. מדובר על עלויות שיכולות להגיע לסכומים של אלפי שקלים, אשר כולן נופלות כמובן על בעל הדירה לבד (בשונה מבניין מגורים אז כל הדיירים מתחלקים בכך).


שלישית, תחזוקה. מעבר לעובדה שאנחנו צריכים לשלם על עלויות אחזקה, הרי שאנחנו נידרש גם לתחזק את המעלית, על מנת שתוכל לשרת אותנו בצורה אופטימאלית. שיפוץ מעלית ידרוש מאיתנו זמן, טרחה ולעיתים גם העסקת אנשי מקצוע מתאימים לכך.


ארבע, ערך הנכס. אומנם, כפי שציינו, מעלית לבית פרטי משפרת באופן ניכר את ערך הנכס, אך היא יוצרת גם בעיה הפוכה. ברגע שהערך של הנכס עולה באופן משמעותי, אזי שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו לרכוש או לשכור נכס כזה, ואז אנחנו עלולים להיתקע איתו או לרדת בדרישות ולמכור או להשכיר במחיר הפסד.


עוד באותו נושא

כללי בטיחות של מעליות

כללי בטיחות של מעליות

אומנם כמות התאונות שמתרחשות במעליות ברחבי הארץ, נמוכות מאלו שמתרחשות בכביש ובכל זאת, אפשר להוריד את הכמות לאפס, למה שלא נעזור להגיע אליו? נתונים...

התקנת מעליות - כמה זה עולה לנו

התקנת מעליות - כמה זה עולה לנו

באחרונה נחקק חוק המקל על השמשה של מעלית בבניין משותף כמעלית שבת. בתחום מעריכים כי שינוי החקיקה יוביל לעלייה משמעותית בהיקף התקנת המעליות...

מעלית חיצונית - להתקין מעלית בלי לשנות דבר (כולל מחירים וסוגים)

מעלית חיצונית - להתקין מעלית בלי לשנות דבר (כולל מחירים וסוגים)

הוספת מעלית חיצונית אומנם עדיין לא תופסת פלח נרחב בעוגה של חברות מעליות, אך אולי פרויקטים של תמ"א 38 יביאו לקפיצה המיוחלת למרות הגידול המשמעותי...

התקנת מעלית שבת - כיצד מכשירים מעלית

התקנת מעלית שבת - כיצד מכשירים מעלית

בניית מעלית שבת באה להקל על המגזר הדתי והחרדי, ומעבר לטכנולוגיה ההלכתית, יש כאן את כל הרעיון של כור ההיתוך היהודי אחרי מספר ויכוחים בין בעלי...

עליות וירידות – כמה דברים שכדאי לדעת על מעליות

עליות וירידות – כמה דברים שכדאי לדעת על מעליות

לכל דבר בחיינו יש עלויות - כאלו שאנחנו מודעים להם וכאלו שלא. בבניין משותף, בבית פרטי או אפילו במקום העבודה - ההוצאה על המעלית יכולה להיות משמעותית....

string(31) "categoryהתקנת מעליות"